شب نویس

دست نوشته های سامان تقوی سوق

شب نویس

دست نوشته های سامان تقوی سوق

شب نویس در ادامه نوشته های قبلی ام در (a2sts.blogfa.com) تمرین فکر کردن و نوشتن هست.امید هست که بتوانم در این زمینه به کمک مخاطبان عزیز موفق باشم.
با تشکر
سامان تقوی سوق

سوانح هوایی از دروغ تا واقعیت!!

سامان تقوی سوق | جمعه, ۱۳ اسفند ۱۳۸۹، ۱۱:۴۵ ب.ظ

مِنْ أَجْلِ ذَلِکَ کَتَبْنَا عَلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا ...  

به همین جهت بر بنی اسرائیل مقرر داشتیم که هر کس انسانی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد چنان است که گوئی همه انسانها را کشته و هر کس انسانی را از مرگ رهائی بخشد چنان است که گوئی همه مردم را زنده کرده است ...     (آیه 32 سوره مائده)

گاها اتفاقاتی شوم در کشور ما می افتد که انگار فقط در همان برهه ی زمانی که اتفاق می افتد همه دنبال مقصر هستیم و بعد از مدتی که آب از آسیاب افتاد همه چیز به روز اول بر میگردد.

شاید همگان با شنیدن کلمه توپولوف هوای شهادت به سرتان میزند، حقیقت این است که با گذری کوتاه با آمارهای موجود در زمینه کشته شدگان سوانح هوایی کشورمان به نتایجی بر می خوریم که ترجیح میدهیم با شتر سفر کنیم، از بچگی یادمان داده اند دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن هست- به هر حال وضعیت جاده ای ایران چندان هم بهتر از  آسمان آن نیست.

در این میان به سخنی از آقای حمید بهبهانی وزیر راه در دولت نهم و دهم بر خوردم  که چندان خارج از لطف نیست که در این مطلب گنجانده شود، ایشان فرمودند که:

هنوز هم آمار سوانح هوایی ایران نسبت به متوسط حوادث هوایی جهان پایین است.!

شاید اولین سوالی که برای شما پیش میآید که بخواهید از وزیر راه بپرسید این است؛ که آقای وزیر چند نفر کشته شوند کافی میباشد؟؟!!

متوسط سوانح هوایی در کشور در سالهای بعد از انقلاب یک سانحه در هر سال می باشد، جالب است بدانید که تعداد کشته شدگان هوایی کشور در این سال ها 1187 نفر در بخش مسافری و 820 نفر در بخش نظامی و سایر ارگان ها  میباشد. یعنی جمعا 2007  نفر از هم وطنانمان رادراین مدت بعدازانقلاب از دست داده ایم که در میانشان بسیاری از افراد تأثیرگذار و نخبگان ما چون 110 نفر از پرسنل و خبرنگاران ارتش،  بسیاری از مقامات سپاه، اعضای تیم ملی جدو نوجوانان  در 24 تیر 88و وزیر راه در اردیبهشت 82 بودند.

این آمار حدود 30 درصد تلفات هوایی نسبت به کل جهان می باشد، که ما را در خاورمیانه و آفریقا از نظر ضریب ریسک سفر هوایی در صدر گذاشته است.           

 همچنین تعداد کشته شدگان سوانح هوایی در هفت سال گذشته 3496 نفر است که 795نفر آنها در سوانح هوایی ایران جان سپرده اند، بنابراین حدود 23 درصد از کشته شدگان سوانح هوایی در هفت سال اخیر مربوط به سوانح هوایی ایران است .(به استناد فردا نیوز)

نکته قابل توجه آن که کشورهایی نظیر قطر، کویت، سوریه و عمان تاکنون هیچ کشته ای را در سوانح هوایی خود نداشته اند. از سوی دیگر با وجود آنکه میزان پروازهای انجام شده در کشورهایی چون ترکیه، امارات و بحرین بیش از پروازهای ایران است، این کشورها در مقایسه با ایران تلفات جانی کمتری را در سوانح هوایی خود تجربه کرده اند.

در کشوری که جز 10 کشور سرمایه دار از نظر ذخایر زیرزمینی میباشد آیا این سزاوار مردم آن است؟

در نظر کارشناسان درباره علل اصلی  این امر،  نکته جالبی یافت می شود و آن اینکه از اصلی ترین دلایل، تحریم آمریکا علیه ایران است که شرکت های هواپیمایی ما را با وجود افزایش تقاضا مجبور کرده که با همان قطعات کهنه کنار بیایند.

و اما سوال پایانی، از هر که به او مربوط می شود...

با توجه به آیه ای که اول مطلب ارائه کردیم فکر نمی کنید در روابط دیپلماتیک بین الملل کمی انعطاف لازم باشد؟

سامان تقوی سوق

  • سامان تقوی سوق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">