شب نویس

دست نوشته های سامان تقوی سوق

شب نویس

دست نوشته های سامان تقوی سوق

شب نویس در ادامه نوشته های قبلی ام در (a2sts.blogfa.com) تمرین فکر کردن و نوشتن هست.امید هست که بتوانم در این زمینه به کمک مخاطبان عزیز موفق باشم.
با تشکر
سامان تقوی سوق

برون رفت از فساد اداری

سامان تقوی سوق | دوشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۰، ۱۰:۵۷ ق.ظ

لطیفه ای بود که می گفت ؛ طرف سکه صد تومانی خود را گم کرده بود، اسکناس هزاری خود را برای پیدا کردن آن آتش زد‍! وقتی به بورکراسی اداری خود نگاه میکنیم، حکایت این لطیفه میشود، اگر در اداره ای یا صنفی خاص از ما حق خوری شود بخواهیم شکایت کنیم و پیگیر شکایت شویم...

از نامه های امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه چنین برمی آید که آن حضرت برنظارت و مراقبت از امور بسیار تأکید داشت، به گونه ای که آن را رکن مهم در حکومت اسلامی می دانست.

آن حضرت با توجه با شرایط زمانه خود سعی میکردند که به بهترین نحو نظارت خود را اعمال فرمایند. اصل نظارت امروزه هم مانند همان زمان لازم میباشد، ولی شیوه نظارت متحول شده است. ابتدا باید ریشه های تخلفات ادارات و اصناف را که در صورت استمرار تبدیل به فساد اداری میشوند  پیدا کرد و بعد به دنبال ریشه کن کردن و یا حداقل کم رنگ کردن آن عوامل قدم نهیم. در این مقاله سعی و تلاش خود را بر این می نهیم که این عوامل را تا آنجا که در محدوده ی دید ما بودند عنوان کنیم.

دشواری گزارش و پیگیری تخلفات

وقتی شما سوار تاکسی نشستید و راننده تاکسی یا پنج نفر مسافر میزند و یا اینکه کرایه اضافه میگیرد، چنانچه قصد داشته باشید این تخلف را گزارش و پیگیری کنید، پروسه بسیاری را باید طی کرد، که حتی بعد از گزراندن این جریان، مشخص نیست که سوار تاکسی بعدی که میشوید، دوباره ... مثلا در همین مثالی که زدیم، فرض کنید که تاکسی رانی با ایجاد سامانه پیام کوتاه ویژه ی رسیدگی به شکایات کار مردم را در حد ارسال یک پیام کوتاه حاوی کد تخلف و شماره تاکسی مورد نظر آسان میکرد چه می شد؟ شاید این انتقاد شود که اگر کسی با شما مشکل داشته باشد و با یک پیام کوتاه میتواند به ناحق از شما شکایت کند، از آنجایی که قرار نیست تاکسی رانی یا هر صنف دیگر با یک پیام دست به کار شوند و تازه بعد از اینکه تعداد پیامها از مقدار مشخصی بیشتر شدند، صنف مورد نظر مأمور رسیدگی به گزارشات مردمی را برای پیگیری میفرستد.

ریشه های فرهنگی واجتماعی

مهمترین عامل ریشه های فرهنگی است . فرهنگ عمومی جامعه ، ارزش ها و هنجارهای حاکم بر افراد واجتماع و عقاید و باورهای مردم نقش محوری در این زمینه دارند. وقتی افراد با خود میگوید این همه تخلفات بزرگ میشود، من چرا نکنم؟ یا اصلا شاید به صورت کلی تخلف و دور زدن قانون و اخلاق از افتخارات ما شود! مثلا در یک مثال کلی وقتی همه ی ما میدانیم که اغلب نرم افزارهایی که ما از آنها استفاده میکنیم، نسخه قاچاق محصول یک شرکت تجاری به حساب می آید و این کار ما دزدی میباشد، باز با افتخار میگوییم که یک ایرانی قفل سی دی ویندوز را ظرف یک نیم روز شکست و محصول صدهزارتومانی این شرکت را که سالها برایش زحمت کشیدند را به قیمت پانصد تومان فروخت، خوب ما را متوجه این ضعف فرهنگی میکند.

تحول در مفروضات ، باورها ، نگرش های مردم بویژه کارمندان ، مدیران و مسئولان و یک عزم ملی میتواند در پیشگیری از این تخلفات مثمر ثمر باشند. این وظیفه ی خطیریست که بر عهده رسانه های ما و در مواردی بر عهده مسئولین و به .یژه مسؤلین بلندپایه ما هست که با عملکرد خود این آگاهی و فرهنگ را در مردم به وجود بیاورند که لازمه ی پیشرفت ما اجرای قانون و توجه کردن به اخلاقیات هست.

ریشه های اقتصادی

بی ثباتی اقتصادی ، تورم افسار گسیخته ، رکود اقتصادی ، کاهش درآمد ها و کاهش قدرت خرید مردم و توزیع نادعادلانه در آمدها در جامعه از جمله مهمترین عوامل اقتصادی است که باعث میشود دست افراد را کج کند که در نتیجه ی آن فرد در صنف و اداره ای که مشغول به سرویس دهی میباشد را به سست کاری و زیاده خواهی در برابر میزان سرویس دهی که انجام میدهد وا میدارد.

در این بعد بسط وگسترش عدالت اقتصادی در جامعه ، کاهش اختلاف طبقاتی، متناسب ساختن درآمد و هزینه، افزایش قدرت خرید مردم، و کاهش تورم از راههای پیش گیری در بعد اقتصادی به شمار می رود، که پرواضح هست تمام این شرایط به سیاست اقتصادی و حتی در حال حاضر به سیاست خارجی ما وابسته است.

عوامل  سیاسی:

عدم استقلال کامل قوه قضائیه ، نفوذ قوه مجریه بر آن و بر دستگاه های نظارتی و بازرسی، فشار گروه های ذی نفوذ در داخل و خارج سازمان، فساد اداری مدیران، جو سازی و غوغا سالاری، توصیه برای در امان ماندن مدیران متخلف از مجازات و بالاخره آگاهی مردم از حقوق خود در برابر قانون، از جمله عوامل سیاسی تسهیل کننده های تخلفات اداری است. در بعد سیاسی نیز میتوان به استقلال قوه قضائیه و سایر دستگاهای نظارتی اشاره کرد مجازات کامل کارکنان و مدیران متخلف ، آگاه کردن مردم از حقوق خود در برابر قانون ، کم کردن نفوذ سیاست در اداری از راههای پیشگیری از جنبه های سیاسی هستند.

عوامل ادرای

تشکیلات اداری غیر کارآمد ، پیچیدگی قوانین ، مقرارت و تعدد بخشنا مه ها و دستورالعملهای اداری ، مدیران غیر موثر، فقدان شایسته سالاری و وجود تبعیضات در زمینه هی استخدام و ارتقای افراد ، نا رسایی در نظام تشئیق و تنبه و نظام نظارت و ارزشیابی و عومل متعدد دیگر از جمله عوامل تسهیل کننده در این امر هسنتد.

تحول در بورکراسی سنتی، نا کارا وغیر موثر، تغییر ساختار و تشکیلات ، متناسب ساختن آن با اهداف و وظایف محوله ، ایجاد نظام شایسته سالاری در گزینش و ارتقای افراد . اصلاح نظام دستمزد و کم کردن مقرارت دست وپا گیراداری ، آزادی عمل به مشارکت کارکنان،افزایش آگاهی به مسئولان ومدیران و هماهنگی با کارکنان بویژه در دستگاه های اجرایی و سازمانها ی نظارتی و بازرسی و تحول اساسی در مفروضات و نگرش های سنتی آن هابا توجه به سایر ابعاد قبلی ، به خصوص در بعد فرهنگی و اجتماعی.

این  چند عاملی که عنوان شد از مهمترین عوامل تخلفات اداری و به دنبال آن فساد اداری میباشند، لازم به ذکر است که عوامل بالا چنانچه تماما حل شوند به جزء مسئله ی فرهنگ، تقریبا بدین معنی هست که هیچ کاری نکردیم و بلعکس، در صورتی که بتوانیم مسئله فرهنگ را بسازیم و ترمیم دهیم،به جرأت میتوان گفت نیمه ی بیشتر راه را پیموده ایم. چرا که شاید راننده تاکسی به این درک برسد که مسافر اضافه زدن در طولانی مدت به ضرر خودش تمام میشود، فلان مدیر نیز لازمه رشد خود را در رشد اجتماع و ارباب رجوع خود بداند و به همین ترتیب هر کس تلاش میکند در جای خود، وظیفه ای را که بر عهده او نهادند را به بهترین نحو انجام دهد.

لازمه فرهنگ سازی، اگاه کردن هست، لازمه آگاه کردن این است که از ما حساب ببرند تا حرفمان را بپذیرند، یکی از عواملی که باعث میشود حرفمان را بپذیرند این است که خودمان حرف خودمان را قبول داشته باشیم و به آن عمل کنیم...

سامان تقوی سوق و شهناز سراج

  • سامان تقوی سوق

نظرات  (۳)

سلام دوست عزیز....
(بیاین اختلاط) متولد شد...
پس..
بیاین اختلاطو...
با حضور گرمتون ما رو خوشحال کنین...
  • محمد رضا :: وبــــ مـــاه
  • سلام دوست عزیز
    وبلاگ جالبی داری!
    خوش حال می شم به سایت منم یک سری بزنید و من و با نظرات و پیشنهادات خود همراهی کنید.
    البته از مطالب سایتم می تونید استفاده کنید مطالب آموزشی خوبی درباره وبلاگنویسان و کدهای جاوا اسکریپت قرار می دهم ، در ضمن در وب ماه به تمامی سوالات وبلاگنویسان پاسخ داده می شود.
    اگه مایل بودید می توانید سایت ما را با نام : وبـــ مــــاه*
    و آدرس: http://webmah.ir
    لینک کنید.
    منتظر حضور گرمتان هستیم.
    یا علی
    سلام وب پر محتوایی داری بهت تبریک میگم

    پاسخ:
    ممنون از لطف شما

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">