شب نویس

دست نوشته های سامان تقوی سوق

شب نویس

دست نوشته های سامان تقوی سوق

شب نویس در ادامه نوشته های قبلی ام در (a2sts.blogfa.com) تمرین فکر کردن و نوشتن هست.امید هست که بتوانم در این زمینه به کمک مخاطبان عزیز موفق باشم.
با تشکر
سامان تقوی سوق

جواب یکی از خوانندگان شب نویس

سامان تقوی سوق | شنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۰، ۰۶:۲۸ ب.ظ

در این پست که مربوط به پست قبلی می باشد که نظر یکی خوانندگان وبلاگ را آورده ایم که به علت محدودیت در تعداد کارکتر در پستی جداگانه آوردیم.

ابتدا سخن این دوستمان را می آوریم.

قربان دلرحمیت، مگر معتقد نیستیم باید به لبنان و غزه و ... کمک نکنیم؟
تفاوت اینها و آنها در چیست؟ واقعا نمیفهمم...
اگر عکس و فیلم دلخراش است، که اینها در مقابل آنها یک به هزارند در خراشیدن دل و شایسته سوزاندن دل.
اگر داغ کودکان اینهاست، که آنها را داغ کودکان و مادران و پدران و برادران و خواهران و عزیزان و هم وطنانشان دق مرگ کرد.
اگر کودکان اینها از گرسنگی میمیرند، پیر و جوان و خرد آنها از موشک و بمب خوشه ای.
اگر اینها غذا و دارو نیازمندند، آنها غذا و دارو و سلاح برای دفاع از خود.
اگر اینها دور تا دور مرزشان باز است و آماده یاری افراد بی مشکل، آنها محاصره بودند آن هم در بمباران مشکل، "در بدترین وضع قابل تصور...
آیا لبنان و غزه و تمام آنهایی که این حکومت به آنها کمک میکرد و ما مردانه ایستادیم که خودمان محتاج تریم، شرایطشان از سومالی فعلی دردناکتر نبود؟
چه شد که چراغی که دیروز به خانه روا بود و به مسجد "حرام"، امروز اهدای همان چراغ، آن هم نه به مسجد، به نماز خانه ای در میان این همه مسجد! شده "واجب اخلاقی"؟
دوست من، چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است، حرام.
من در کمک به اینها و آنها یک تفاوت میبینم که شرح آن به علت کمبود وقت، میماند برای آینده ...


پاسخ شب نویس:
از اینکه برگشتی به این وب نویس بسیار ممنونم.
جواب بسیار بلند بالایی دادید که من سعی می کنم در یک خط عنوان کنم و شما می توانید بگویید که درست حدس زدم یا نه.
شما گفتید که اگر به این باید کمک کنیم پس باید به غزه و لبنانیان هم کمک کنیم، و از تفاوتی حرف زدید که شرحش نداید.

دوست عزیز جواب خلاصه من به شما در یک جمله کوتاه می باشد: "ای که دستت می رسد کاری بکن"

و شرح جواب شب نویس هم بدین گونه هست.

اینجا (شب نویس) هیچ وقت در رد کمک کردن به غزه و لبنان سخنی نرانده است و البته شاید بگویید چرا سکوت کردیم.

لبنان و غزه بر اساس سیاست یک عده دیگر هست که بی شک فرستادن نان و پوشاک برایشان دردی را دوا نمی کند و آنچه از ما بر میآید اعتراض به این سیاست غلط می باشد.

اینجا مشخص است که با فرستادن حتی 1000 تومان توسط بسیاری از ما سرمایه ای عظیم جمع می شود که می تواند جان بسیاری را نجات دهد و نجات دادن جان هر نفر با توجه به همان اعتقادات شما برابری می کند با جان تمام بشریت.

و اینجا مشخص هست در مورد لبنان و غزه به این اندازه از ما کاری بر نمی آید جزء اینکه به تمام بانیان و حامیان جنگ هر گروهی که می باشند بخواهیم به این سیاست پایان دهند و اگر گوش نکنند جزء اعتراض به اینان کاری از ما بر نمی آید.

و حالا باز می گوییم که حتی اگر در مورد غزه و لبنان دستت می رسد کاری بکن .

و در ضمن از اینکه جواب قبلی اینجانب به شما زننده بود معذرت می خواهم و امیدوارم که عذر ما را پذیرا باشید.

  • سامان تقوی سوق

نظرات  (۷)

شب نویس عزیز، در جستجوی پاسخ نوشته ام، 3 بار مطلبتان را خواندم و چیزی نیافتم. بار دیگر هم نوشته خودم را خواندم که نکند حرف پیچیده و مبهمی زده باشم.

قبل از همه کلیت پیامم را وارونه متوجه شدید؛ "اگر به این باید کمک کنیم پس باید به غزه و لبنانیان هم کمک کنیم". نخیر؛ اگر نخواستیم به آنها که شرایط وخیم تری داشتند کمک کنیم به اینها هم نمیخواهیم. حرف من کمک نکردن است نه کمک کردن. هر چند خوب است که پاسخ دهید اگر به این باید کمک کنیم چرا نباید به غزه و لبنانیان هم کمک کنیم؟

به نظرم باید برای پاسخ این مطلبتان همان نوشته قبلی ام را اینجا کپی کنم ولی به جای اینکار از شما میخواهم بار دیگر نوشته ام را دقیق تر بخوانید و با حوصله تر پاسخ دهید چرا که احساس میکنم با عجله خواندید و با عجله نوشتید.
توجیه هایی هم برای کمک نکردن به لبنان و غزه و اینکه لبنان و غزه بر اساس سیاست یک عده دیگر هست و نان و پوشاک و دارو و... دردی را دوا نمی کند آورده اید که بی تعارف توجیه هایی عجیب و غریب بودند و از شما میخواهم واضح تر و مفصل تر به آنها بپردازید تا بتوانم پاسخ دهم. و همچنین دلیل من برای کمک نکردن را نقد بفرمایید.
و در ضمن لطفا بفرمایید:
1. با کمک حکومت و مردم به لبنان و غزه و ... موافقید یا نه؟
2. با شعار مردم یعنی "نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران" موافقید یا نه؟

انتظار دارم پاسخ کاملی به نوشته ام بفرمایید.
پاسخ شب نویس به boy:
نمی دانم جناب boy از این جواب آخرتان چنین برداشت کردم که شما کلا با ذات کمک کردن به هر چند کشور مشکل دارید، البته اینبار هم جواب قبلی و هم این جوابتان را چندبار دقت خواندم و چیزی جزء این دستگیرم نشد.
که اگر با این موضوع مد نظرتان باشد واستدلالتان هم این باشد که چراغی که مسجد رواست... اینجا فکر کنم کامل اختلاف نظر داریم و مخصوصا در این مورد که عده ای از گرسنگی در حال تلف شدن می باشند اصلا این موضوع را قبول ندارم و اینجا این افراد که از گرسنگی در حال تلف شدن هستند را به عنوان مسجد نمی بینم که بعنوان یک هم نوع می بینم که نیاز به کمک من دارند تا که زنده بمانند و اگر شما فکر می کنید که واقعا تواناییتان در حد کمک کردن چند هزارتومان و یا حتی هزارتومان نیست حق دارید که مخالف باشید.
در مورد دو گزینه ای که پرسیدید؛
1. در مورد سوال اول فکر می کردم جوابم را در قسمت قبلی داده ام، و گفتم که "ای که دستت می رسد کاری بکن" ولی در مورد مشکل اینان (غزه و لبنان) فکر می کنم به کمک مالی از سوی ما نیاز ندارند بلکه به این نیاز دارند که جنگ و ناامنی در کشور تمام شود و این تا زمانی که گروهی مثل حکومت ما نمی خواهند (بنظر من) این اتفاق (تمام شدن جنگ و ناامنی) در این کشورها از بین برود این اتفاق محقق نمی شود.
ادامه پاسخ به علت محدودیت تعداد کارکتر در کامنت بعدی داده می شود...
...ادامه پاسخ شب نویس به دوست عزیزمان boy
به دو دلیل اینطور فکر میکنم، یکی اینکه هر وقت اینان خواستند پای میز مذاکره بروند یا اینکه رفتند همیشه مستحضر هستید که عکس العمل حکومت ایران چه می بوده و همیشه قبل از مذاکرات می گفته که این مذاکرات بی نتیجه هستند و این نباید شود. و دوم اینکه به کرات دیدیم که مسئولان سپاهی در جلساتی عنوان میکردند که به نفع ما است که اسرائیل بند این مناطق باشد تا که به ما حمله نکند.
2. در مورد شعار دوم که با اینکه ربط به این پست ندارد ولی جواب می دهم باید بگویم اینجانب تا حدود بسیاری و نه کاملا به دموکراسی معتقدم، در چنین مواردی هم اگر اکثریت مردم به این گزینه رأی بدهند که به اینها کمک شود می بایست این کمک مالی یا هر چیزی صورت پذیرد و بلاعکس. همچنین نظر شخصی ام را در مورد کمک کردن به این دو (غزه و لبنان) در بالا شرح دادم.
دوست عزیز جناب boy من تمام سعی ام را کردم که جواب کاملی داده باشم و چناچه مایل به ادامه بحث باشید می توانیم از راههای دیگر مثل چت کردن و کلا رههای مستقیم تر بحث کنیم.
شب نویس خوب، وقتی در پاسخ قبل گفتید غزه و لبنان در محاصره و جنگ زده به کمک مالی و مادی نیاز ندارند! و ما فقط باید خیلی متمدنانه به بانیان جنگ طلب جنگ اعتراض کنیم و دیگر هیچ! آن هم با آن توجیه ها، چشمانم در شرف بیرون زدن از حدقه بودند. پیش خودم گفتم حتما اشتباه متوجه شدم، برای همین منتظر ماندم تا توضیح بیشتری بدهید. اما الان با جالب تر از آن توجیه ها مواجه شدم و آن هم اینکه حکومت ایران نمیخواهد جنگ در این مناطق پایان پذیرد! و دو دلیل جالب تر از توجیهتان آوردید! که بر فرض درست بودن این فرضیه باز هم ربط آن به کمک نکردن شما یا نیاز نداشتن آنها را نفهمیدم.
اینجا بود که به دلیل خودخواهانه خودم برای کمک نکردن افتخار کردم! که لااقل این همه توجیه نمی آورم!

اینکه مسائل سیاسی و بین المللی را اینطور متوجه میشوید دو دلیل میتواند داشته باشد: یا واقعا فکر مستقلی دارید و از جانب درک سیاسی ضعف دارید یا به شدت تحت تاثیر رسانه هایی مثل BBC هستید، که به نظر من دچار گزینه دوم هستید. چرا که هرگاه فکر مستقل و دل رحیم با هم جمع شوند چنین اتفاقی برای کسی نمیافتد و شما علیرغم داشتن رحمت دل از استقلال فکر بی بهره اید، متاسفانه.
(...)
اکنون به تفاوتی که حدسش را زده بودم و حالا اطمینان از آن دارم اشاره میکنم.
تنها تفاوت سومالی با غزه و لبنان برای کمک کردن یا نکردن شما (البته به جز نیازمندتر بودن غزه و لبنان که شرحش دادم) این است که:
الف. غزه و لبنان اصولا همراهان و مخالفان استراتژیکی ایران و اسرائیل هستند. یعنی این کمک، سود است برای ایران و ضرر است برای اسرائیل. به عبارتی ایران اگر کمکی میکند چه بسا به خاطر خودش باشد نه آنها. (نیازی به شرح رابطه اسرائیل و همپیمانانش و رسانه ها نمیبینم)
ب. هر نوع کمکی به سومالی از سوی ایران در درجه اول هیچ ضرری برای آمریکا، انگلیس و بخصوص اسرائیل و سایر همپیمانانشان و در درجه دوم هیچ سودی برای ایران ندارد. چرا که هیچ رابطه استراتژیکی با آنها ندارد و هر کمکی میشود فقط برای انسان دوستی و احیانا برای خداست و بس.

امیدوارم منظورم را متوجه شده باشید. آری؛ یقیــن دارم و حاضرم قســم بخورم اگر همین قحطی زدگان امروز که اینچنین دل مهربان شما را به درد آورده اند، آنچنان رابطه ای با طرفین میداشتند که عرض شد، طبعا همان جنجال رسانه ای به پا میشد و افرادی مثل شب نویس دلرحم و کم اطلاع و متاثر از این رسانه ها دیگر مطلبی اینچنین در وبلاگشان نمی آمد و همان میشد که با غزه و لبنان شد...

ضمنا قابل بحث با شما نیستم.
بدرود...
پاسخ boy
پاسخ boy
آیه 57 سوره انعام "...آنچه (از عذاب الهی را) که به شتاب میخواهید نزد من نیست. فرمان جزء به دست خدا نیست که حق را بیان می کند و بهترین داوران است"
این آیه را از آرشیوم مطالب شب نویس آوردم و مناسبتش را می توانید در همان مطلب بخوانید،با عنوان "تا چه حق قضاوت در مورد اغراض افراد را داریم"
در مورد شما من هیچ وقت با قطعیت نگفتم که شما به چه دلیل چطور برخورد می کنید، و در مورد لبنان و غره هم گفتم این که به آنان کمک کنیم از نظر من ایرادی ندارد و با این لفظ هم گفتم که "ای که دستت میرسد..." و اینکه فکر می کنید شب نویس از رسانه هایی مثل BBC متأثر می باشد، قدرت رد و تأیید آن را ندارم چون گاهی ما طوری تأثیر می پذیریم که حتی خودمان هم متوجه نمی شویم و فکر میکنیم هنوز از استقلال فکری برخوردار هستیم و اما همین جا هم عنوان میکنم تأثیرپذیرفتن از رسانه ها امر غیرمنطقی و نادرستی نیست و همانطور که صدا وسیمای ما هم با قوی ترین ابزار سعی بر همین امر دارد و چناچه بخواهید حتی می توانم در مطلبی جداگانه چند مورد را صراحتا عنوان کنم.
و اما در مورد تحلیلی که در مورد ادامه جنگ و ناامنی در مکانهای مذکور داشتم ذکر کردم که یک نظر شخصی هست و همین الان هم فکر می کنم ولو به نفع ما باشد که آنجا جنگی باشد باید این را عنوان کنیم که بهترین کار از نظر من تلاش برای ایجاد صلح و آرامش در آنجاست و قبل از مسائلی که شما استراتژیک می خوانیدش باید بگویم که اخلاق ارجعیت دارد. و اینکه شما ادله مرا توجیه بی اساس می دانید هم یک نظر شخصی از سوی شماست و سایرین خود بهتر می توانند نتیجه بگیرند که چقدر این ادله یبی اساس هستند و چقدر توجیه پذیر.
باز هم تکرار می کنم هیچ وقت منکر تأثیر پذیری از تمام رسانه ها به طور کامل نمی شوم و فقط مدعی این خواهم شد که هیچ حرفی را بدون فکر کردن در موردش نمی پذیرم ولو خردم ناقص باشد ولی باز تلاش می کنم که خوب بیاندیشم.
در آخر از تعارف کنایه آمیزتان! هم تشکر دارم و امیدوارم همیشه به ما سر بزنید، نه به هعنوان یک منبع خبری یا تحلیلی، به عنوان یک منبعی که شاید قابل متفاوت بودن با آنچه شما می اندیشی را داشته باشد.
موفق باشید.
سامان وبلاگ خوبی داری همینجوری ادامه بدی سر از اوین در میاری!
راستی زیاد نمی تونم دلایل بالا و یا در واقع پیشنهاداتتو بپذیرم نه به عنوان یک مسلمان ها نه ، به عنوان یک انسان!
اگر دوست داشتیو وقت کردی سر بزن نظر هم یادت نره!
پاسخ:
سلام سید سجاد جان، ممنون که آمدی، ولی کاش می توانستی واضح تر توضی بدهی. درضمن اوین لیاقت می خواد که ما نداریم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">