شب نویس

دست نوشته های سامان تقوی سوق

شب نویس

دست نوشته های سامان تقوی سوق

شب نویس در ادامه نوشته های قبلی ام در (a2sts.blogfa.com) تمرین فکر کردن و نوشتن هست.امید هست که بتوانم در این زمینه به کمک مخاطبان عزیز موفق باشم.
با تشکر
سامان تقوی سوق

مزیت های زن بودن!

سامان تقوی سوق | دوشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۲، ۰۵:۰۴ ب.ظ

لحظه ای که با این مسئله مواجه شدم با خود گفتم سوال سختی هست، گرچه میدانستم که این پرسش میتواند پاسخی ریشه ای داشته باشد ولیک وقتی یاد کل کل های عامیانه ی رایج افتادم که وقتی خودم با دختری سر شوخی را باز میکردم میگفتم شما زن ها مزیت فوق العاده ای دارید که تازه اسپانیا و فرانسه به فکر افتادن مردها را از این مزیت نیز محروم نگذارند و آن هم اینکه شما مجبور نیستید با یک زن ازدواج کنید و یا بهتر بگویم شما میتوانید با یک مرد ازدواج کنید!


اما از این بحث ها و کلیشه های فیسبوکی که بیرون بیاییم و واقعا سعی کنیم به این سوال پاسخ بدهیم باید ابتدا سعی کنیم حتما زاویه دید خود را تعیین کنیم، از نگاه یک مرد؟ از نگاه یک زن؟ از نگاه یک فرد مذهبی؟ از  نگاه یک عارف یا فیلسوف؟ یک مرد میتواند بگوید وقتی من و خانمی در یک کلاس نشسته ایم و حتی من تلاش بیشتری میکنم ولی به هر ترتیبی امکان اینکه آن خانم شانس بیشتری برای کسب نمرات بهتر دارد و یک زن میتواند بگوید وقتی در جامعه ای مذهبی من و آقایی بر روی کلاسی حضور پیدا میکنم، آن آقا میتواند با هر پوششی بر روی کلاس حاضر شود و هر طور میخواهد میخندد و میتواند هر جور که بخواهد امیال و غرایض خورد را پاسخ بدهد و در آخر هم برای ازدواج میتواند با دختری نجیب عهد ببندد که هرزه گی را کنار میگذارم و با او شروع یک زندگی مشترک و قویا موفق را کلید بزند! حال آنکه با اینکه ساده ترین برخوردهای ما چقدر میتواند سوءنظر به دنبال ما داشته باشد چه برسد که بخواهیم سفره ی دل را پیش یک غیره همجنس بگسترانیم که هم آن مرد و هم بقیه چه فکرها در مورد ما نمیکنند و چقدر که میتوانند موقعیت و شرایط اجتماعی مان را به خطر بیندازند بی آنکه خطایی  کرده باشیم!

با تمام اینها وقتی خودم دقیق شدم و عی کردم نظر کلی خودمو به عرض برسانم، چنین چیزی برایم متصور شد که اول اینکه هر کدام از ما به صرف اینکه مگس، گاو یا گراز نشدیم و یا اینکه الان تکه سنگی در اعماق زمین نیستیم احتمالا بسی مزیت به عنوان آدم بودن نصیبمان شده است! اینکه میتوانیم فکر میکنیم، اینکه برای گیر آوردن لقمه ای غذا جانمان به خطر نمیافتد یا اینکه ما به واسطه ی فکر کردنمان میتوانیم چنان عظمتی پیدا کنیم که جاودانه باشیم و ... حال اینکه در این میان ، زن و مرد بودن شرایط متفاوتی در جوامع مختلف دارا می باشند و فرصت و محدودیت بسیاری برای انجام حداقل وظایف و ومسئولیت های خود میتوانند داشته باشند و از این طریق از سد بسیاری از فشار ها بگذرند! مثلا در جامعه ای مانند ایران، جنس مذکر بعد از رسیدن به بلوغ می بایست کم کم به فکر استقلال یافتن و قبول مسئولیت هایی باشد و اینکه هر چقدر هم از لحاظ مالی از طرف پدر تمکین شده باشند باز می بایست برای داشتن زندگی موفق در جستجوی شغل و کاری باشد تا حداقل این فرد را بعنوان یک شخصیت قابل اعتماد و اعتنا به حساب بیاورند تا بخواهند جلوتر به این فرد جایگاهی بدهند و این فرد برای رسیدن به دختر مورد علاقه ی خود باید به حدی تلاش کند تا اینکه بتواند حداقل نیازهای مادی دختر مورد نظر را تأمین کند و بعد سایر شرایط دختر مورد نظر خود را به بررسی بنهد حال آنکه چنین خواستی از جنس مونث معمول نیست.  و اما در این امعه یک جنس مونث وقتی به سن بلوغ می رسد باید تا حدودی مواظب پوشش خود باشد و دیگر نمی تواند مثل جنس مذکر تا هر سنی یک سری کارهایی که بچه گانه به نظر می رسند را انجام بدهد و معمولا  تا سن 22-23 سالگی باید از لحاظ شخصیتی رشد مشخصی پیدا میکند و تقریبا از این سن به بعد تغییر خاصی در شخصیت پیدا نمیکنند، چنین وضعیتی با وجود محدودیت ها پختگی لازم را به یک زن میدهد (در حالی که جنس مذکر همواره( حتی میتوان گفت تا سن پیری) باید در حال رشد دادن شخصیت خود باشد) و این چیزیست که حداقل بار مسئولیت را تا حدود زیادی نسبت جنس مذکر کمتر میکند و کسی دیگر منتظر رقم زدن شرایط خاصی از سوی یک زن نمیباشد و این زن میتواند منتظر مرحله ی بعدی زندگی خود (زندگی مشترک) باشد تا در آنجا مسئولیت مشخصی (مثل مادری کردن و نقش همسری برای شوهر خویش) که معمولا از عهده ی هر زنی بر می آید، را به عهده بگیرد. البته همین که بعد از سن مذکور مسئولیت خاصی از یک زن خواسته نمیشود از جهتی هم حق انتخاب را برای انتخاب شریک زندگی محدود میکند و اینکه دختری به پسری (مردی) علاقه مند باشد،در اغلب جوامع جهان کمتر این شانس را برای وصال به این دختر میدهد تا حالت عکس این شرایط، به نحوی که حتی اگر زن هم شجاعت لازم را به خود بدهد و از فرد مورد علاقه ی خود خواستگاری کند، ولو با پذیرش اولیه آن طرف بعد از مدتی شرایط به سمتی میرود که کمتر شانس یک زندگی مشترک موفق را برای این زوج، رقم میزند!

در مجموع آنچه در بالا آمد، شرایط معمول بیشتر جوامع و بخصوص جامعه اسلامی و ایرانی، ایران می باشد، و بیشتر سعی شد آنچه در ظاهر مشخص هست (و نه از جنبه های درونی تر که در این مقال نمیگنجید) را عنوان کنم. در یک جمله چنین میتوان خلاصه کرد که حال که موجود هستیم، به صرف آدم بودن مزیت های بسیار زیادی داریم و در این میان زن و مرد بودن هر کدام شرایط مشخصی شامل فرصت ها و محدودیت هایی که در بالا سعی شد بصورت کلی عنوان شوند، را دارا می باشند. که زن و مرد را تا حدودی دچار فشارهای برابری کرده که همینطور که در ایران به این شکل که ذکر شد در کشورهای دیگر نیز به نحو دیگری فشارها و فرصت ها تقریبا برابر میباشد.

  • سامان تقوی سوق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">