شب نویس

دست نوشته های سامان تقوی سوق

شب نویس

دست نوشته های سامان تقوی سوق

شب نویس در ادامه نوشته های قبلی ام در (a2sts.blogfa.com) تمرین فکر کردن و نوشتن هست.امید هست که بتوانم در این زمینه به کمک مخاطبان عزیز موفق باشم.
با تشکر
سامان تقوی سوق

چگونه می‌توان از دریچه سوریه امنیت ایران را توضیح داد؟

سامان تقوی سوق | شنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۶، ۰۳:۱۷ ق.ظ

یه وقتی آقای زیباکلام یه صحبتی کردن با این مفهوم که اگه یکی تو آمریکا بگه میخوایم نظام ایران رو تغییر بدیم، حرف دلواپسان و آمریکا ستیزان ثابت میشه، اگه شاخه زیتون واسه ما بفرستن، بازم حرف این گروه ثابت میشه!

فارغ از مانور دادن رو این بحث، این سؤال وجود داره که چه اتفاقی در دنیا بیافته که در تناقض با حرفای این گروه بسیار فعال در صحنه سیاست ایران نقض باشد، بسیار مشتاق هستیم که این را از زبان یکی از آنها بشنویم؛ از قضا یکی از دلایل زایش در جناح اصلاحطلب؛ همین هست که مشخصا میدانند چه میخواهند و هویتشان در گرو تکذیب گروه دیگری نیست!

با این مقدمه؛ در مورد بحث حملات تروریستی که هفته پیش اتفاق افتاد، فارغ از اینکه نگارنده بخواهد خوب و بد حضور درسوریه را تایید یا رد کند؛ چند نکته در این یادداشت در مورد عنوان یادداشت آورده میشود که میتواند سوالات مشخصی را از مدعیان بپرسد:

اول:

این گروه اصلاحطلب یا هر گروه دیگر که مخالف حضور در سوریه هستند دقیقا چه کسانی هستند؟ نه اینکه تقریبا در 5 سال گذشته تمام انتخابات انجام شده تایید کننده جناح اصلاحطلب بوده و طبیعتا موافق با اصول دموکراسی این هست که اصلاحطلبان تعیین کننده خطی و مشی ایران در غالب زمینه ها هستند؟ با این وجود چگونه میشود با پیش فرض قید شده، نیروی نظامی ما در سوریه افزایش داشته باشد؟ یا اینکه این میتواند تایید کننده وجود دولت های موازی با قدرت مردم در بدنه حاکمیت باشد؟

دوم:

از نیمه دوم 84 به این طرف؛ انواع ترور دانشمندان هسته‌ای، انفجار مسجدها و... درکشور هستیم، قسمت اعظم

این حرکات تروریستی، در دولت آقای احمدینژاد بوده که هیچ نهادی از اصلاحطلبان وجود نداشتند؛ بصورت تیتروار چند مورد به شرح زیر می‌باشد:

1. انفجار در حسینیه ای در شیراز؛ 24 فروردین 87

2. انفجار در بانک سامان: 4 بهمن 84

3.  کشتار تاسوکی (زابل): 25 اسفند 84

4.  انفجار در بازار اهواز: 23 مهر 84

5. انفجار در بانک سامان  کیانشهر اهواز (تاریخ نامشخص) این مورد بدون تلفات

6.  حرکت تروریسی کشتار جاده بم: 23 اردیبهشت 85

7. انفجار در مسجد جامع زاهدان؛ 25 تیر 89

8. انفجار بمب در حرم بنیان گذار جمهوری اسلامی: 30 خرداد 88

9. بصورت کلی 5 دانشمند هسته ای در سالهای 88 به بعد ترور شدند: مجید شهریاری، استاد فیزیک در انفجا و بمب گذاری جنب دانشگاه ترور شد-داریوش رضایی‌نژاد-مصطفی احمدی‌روشن(معون بازرگانی سایت غنی سازی نطنز) چند مورد از قربانیان این موارد می‌باشد.

10 . حمله انتحاری به پاسگاه نظامی توسط جندالله

11. حمله انتحاری در مسجد شیعیان زاهدان 7 خرداد توسط جندالله

12. انفجار در همایش وحدت شیعی و سنی در زاهدان

و...

این موارد در این سالها بسیار زیاد می‌باشند، در حالی که از هنگام جدی شدن نزاع های داخلی سوریه، چنین حرکات تروریستی در ایران بسیار ناچیز شدند یا حداقل اخباری اعلام نشد تا این مورد آخر.

با حسابی سرانگشتی با وجود این شواهد؛ مرتبط دانستن امنیت ایران، به نزاع های داخلی سوریه، خیلی معقول به نظر نمی‌رسد.

سوم:

اصولا هنوز گفتمان مشخصی برای اصولگراهای تندرو در حوزه منافع ملی عنوان نشده، نه اینک در سایر زمینه‌عنوان شده باشد،در صورتی که بیشتر اصلاحطلب ستیزی  از این گروه فریاد زده شد تا اینکه دقیقا و مشخصا حرف و راه روشی مشخص ارائه بدهند! به نظر نگارنده چنین بنظر می‌رسد حذف اصلاح‌طلبان در دو انتخابات 84 و 88 با جدیت و با تمام قدرت قانونی و غیرقانونی، کلید خورده بود و در واقع به جدیت بعد از 9 دی 88 تصور شد اصلاحات به کل حذف شد و نیازی به نبش قبر آن نیست! ولی این بار مثل ادوار گذشته که هر بار حاکمیت گروهی از مخالفان را حذف می‌کرد، اتفاق نیافتاد؛ به واسطه شبکه‌های اجتماعی و اطلاع‌رسانی، این جریان سیاسی با مدیریت خوبی خود را احیا کرد و در حال حاضر این موجب وحشت و بهتر گفته شود، عصبانیت اصولگراها شده و در این راستا، چون گفتمان قدرتمندی برای نفوذ بین لایه های مردم را ندارند؛ یک جمله از سمت یکی از بالایی‌ها که گفته می‌شود، بدون بحث کارشناسی، بصورت انفجاری آن را در شبکه های اجتماعی چنان گسترش میدن، به خیال اینکه با این شیوه میتوان مردم را به سمت خود برد.

این در حالیست که اصولگراها ذکر یک نکته را از یاد برده‌اند، شاید مردم حوصله پیگیری مباحث روز کشور را نداشته باشند، اما از نظر روانی اولا بصورت اتومات در مقابل هجوم اطلاعات از یک نوع ذهنشان مقاومت خواهد کرد و دوست دارند حرف و نگاه جدیدی بشنفند و از طرف دیگر یک چیزهایی را باور دارند و به یک سری افرادی اعتماد ندارند، این چیزی هست که باعث شده این گروه را غالبا پس بزنند. تا جایی که بطور مثال در برنامه معروف نود که دادکان را میهمان برنامه بود، جنبش سبز فراخوان داد که گزینه آخر انتخاب شود و آن شد که یادتان هست!

این مطلب بیشتر از اینکه برای تایید اصلاح‌طلبان باشد، بخصوص بندهای پایانی برای آموزش مردم‌داری اصولگراها بود. امید است که بی بهره نگردند.

لذا بنظر به جای هجمه حرف‌های ثابت به طور مداوم، این گروه می‌بایست در عهد رسانه و شبکه های اجتماعی؛ سعی کنند حرف و نگاهها منطبق بر واقعیت به دور از حب  و بغض ارائه دهند، شاید که به کار آید و شاید هم که به این نتیجه رسیدید که برای تاثیرگذاری بر مردم باید فاصله را کم کرد

  • سامان تقوی سوق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">