شب نویس

دست نوشته های سامان تقوی سوق

شب نویس

دست نوشته های سامان تقوی سوق

شب نویس در ادامه نوشته های قبلی ام در (a2sts.blogfa.com) تمرین فکر کردن و نوشتن هست.امید هست که بتوانم در این زمینه به کمک مخاطبان عزیز موفق باشم.
با تشکر
سامان تقوی سوق

تو تو تو...!!!

سامان تقوی سوق | چهارشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۰، ۰۴:۰۸ ق.ظ

آنجا که اخلاق رنگ دیگری میگیرد!!!

به قلم سامان تقوی سوق



بیـا تا جهان را به بـد نسپـریـم  /   به کوشش همه دست نیکی بریم
نبـاشد همـه نیک و بد پایـدار  /   همان بـه که نیکی بود یادگـار  «سعدی»
اخلاق یکی از ملزومات زندگی انسانی می باشد که حتی آنچه از اغلب مکاتب بر می آید در شرایطی که شما در سخت ترین وضعیت هستید رعایت اخلاق واجب اخلاقیست!
از آنجایی که گاها ارزش گذاری ها در جوامع مختلف متفاوت می باشد، اخلاق هم به نوعی تعابیر مختلفی پیدا می کند و اما از آنجایی که ارزش ها بر این اساس دو قسمت می باشند، یک گروه ارزش هایی که در همه جای دنیا ثابت هستند و گروهی ارزش های خاص یک جامعه خاص، پس گاها می توان مواردی را یافت که در جایی اخلاقی تعبیر شوند و در جایی حتی ضد ارزش و بی اخلاقی تلقی شوند.
اما از آنجایی که ارزش های ثابتی هم وجود دارد پس بعضی اعمال در همه جوامع اخلاقی یا ضد اخلاقی تعبیر می شوند. مثلا همه جای دنیا دروغ و دزدی تهمت و توهین امری غیر اخلاقی می باشند و همچنین در همه جای دنیا همدلی، فداکاری، کمک کردن به سایرین اموری اخلاقی تعبیر می شوند.
چند مورد که در این مطلب بیشتر مد نظر هست و قصد داریم روی آنها تمرکز کنیم، فضای توهین  و تهمت و دروغ هستند که  نگارنده آن را در فضای موجود جامعه ما را به وضوح آلوده به این رفتار میداند.
مدتیست که جامعه ورزش ما به خصوص فوتبال با سرعت به زیادی به سمت فضای توهین، عدم نگه داشتن حرمت دیگران و این قبیل مسسائل می رود، چندی پیش در پی مشاجره ی دو نفر از مدیران بزرگ ورزشی کشورمان در تلوزیون دولتی که از فضای گفتمان و بحث درست و عالی به کلی خارج شده بود، یکی از این دو نفر که با لفظ «تو» دیگری را خطاب کردند و دیگری به ایشان با حالت عصابانیت تذکر دادند که «تو نه، شما» بعد دوباره همان نفر قبلی با سه بار تکرار کلمه «تو» به این شیوه «تو تو تو» به ایشان فهماندند که ارزش کلمه ی شما را ندارند!
این در حالیست در سطوح بالاتر و در زمینه سیاست کشور ما هم این چنین رفتارری را حتی به شیوه بدتر می بینیم. وقتی که آقای احمدی نژاد در منصب ریاست دولت از الفاظ «گوسفند، بزغاله، خس و خاشاک، اون ممه رو لولو برد و چندین و چند مورد دیگر» استفاده می کنند و حتی وقتی به عقب تر می رویم، یعنی از آنجایی شعار و ادبیات «مرگ بر...» را ترویج می دهیم، و حتی پرچم یک کشور را که نماد ملت هاست و نه دولت ها را روی زمین میکشیم طوری که مردم پای بر آن بگذارند و حتی گاهی آن را علنا به آتش میکشیم، و مشخصا برای هر گروه از مخالفان و یا حتی موافقان دگراندیش لقبی توهین آمیز می گذارند، و با فتنه یا منحرف خواندنشان سعی بر بالا بردن پرچم جنگ و دشمنی می کنیم و به نوعی دشمن تراشی می کنیم، مشخص هست که سایر قسمت های جامعه با این الفاظ آشنا می شوند و گاها به راحتی از اینها استفاده می کنند و این چیزیست که به غیر از اخلاقی نبودن، برای سیاست یک کشور استراتژیک هم نمی باشد و مطمئنا جامعه جهانی را وادار به طرد کردن کشور می کند و البته هر آدم بالغی می داند که گفتن این جمله که به جامعه جهانی نیازی نداریم و ما استقلال داریم، اصلا نمی تواند به جا و مناسب باشد و  همچنین سعدی در این باره می گوید:
کرم کن چنان کت برآید ز دست  /  جهانبان درِ خیر بر کس نبست
به همین خاطر باید این مسئله را هم در نظر بگیریم که چه بخواهیم و چه نخواهیم جهان به سمت جهانی شدن در حال حرکت است و کشیدن دیوار به دور خود در حقیقت اعلان جنگ با تمام دنیاست.
از موارد دیگر غیر اخلاقی بودن که خیلی هم این روزها سطح عالی کشور بدان دچار می باشد دروغ می باشد. از این جایی که مطلب قبلی «شیرین کاری مسئولان» این مسئله را تا حدودی عنوان کرد و اینک به صورت گذارا سعی بر گفتن این مطلب داریم، از آنجایی که شعار ما ترویج اخلاق می باشد بی شک قسمتی از اخلاق هم «آنچه برای خود می پسندی برای دیگرانم بپسند» می باشد و بقول سعدی:
هر بد که به خود نمی پسندی  / با کس مکن ای برادر من
اگر خاطرمان باشد سال 88 بعد از انتخابات اتفاقاتی افتاد که منجر به اعتراض جمعیتی که حداقل از جمعیت معترض انگلیس بیشتر بودند و هر کار هم کردند، دست به غارت فروشگاه ها و دزدی نزدند. و حال در آن زمان هر اظهار نظری و نه اعزام نیرو برای مقابله با حکومت ایران، از سوی کشوری غربی دخالت در امور داخلی کشور ما تلقی می شد و امری نامربوط و به طبع آن ناصحیح، حال که جمعیتی هر چقدر هم که زیاد باشند از جمعیت 25 خرداد 88 ایران بیشتر نبودند از مردم انگلیس که برای اعتراض بیرون آمدند، که هر چقدر هم اعتراضاشان مسالمت آمیز بود ولی در دست به غارت فروشگاه ها و آتش زدن اماکن عمومی زدند!  (همه ی این موارد با استناد تصاویر دریافتی از تلوزیون دولتی جمهوری اسلامی می باشند)  مسئولان جمهوری اسلامی خبر از محکومیت برخوردها با به اصطلاح اپوزوسیون (اپوزوسیونی که تا کنون هیچ خواسته ای از سوی آنها اعلام نشد!!!) می دهند و سازمان ملل را نیز به این امر دستور می دهند و حتی خبرهایی شنیده می شود که در نقاطی افرادای تحت لوای بسیج جمهوری اسلامی اقدام به نام نویسی برای اعزام نیرو به انگلیس کردند و جدیدا خبرگزاری های دولتی و حامی دولت جمهوری اسلامی نیز خبر اقدام دولت بریتانیا برای فیلتر کردن فیس بوک را دادند که حقیقتا نگارنده همین جا ایست می کند و سخن از قلمش نمی تواند براند چون هنوز نفهمیده که این خبر (فیلتر کردن فیس بوک و شبکه های اجتماعی در انگلیس، کاریست درست یا غلط؟!
«سه‌کس‌را  شنیدم‌که غیبت رواست / وزین در گذشتی چهارم خطاست
یکی پادشاهی ملامت پسند / کزو بر دل خلق بینی گزند
حلال است ازو نقل کردن خبر /  مگر خلق باشند ازو مردم بر حذر
دوّم پرده بر بی حیایی مَتَن / که خود می‌دَرَد پرده‌ی خویشتن
ز حوضش مدار ای برادر نگاه /  که خود می‌دراُفتد به گردن به چاه
سوّم کژ تراوزی ناراست خوی /  ز فعل بدش هرچه دانی بگوی»
همچنین از  بوستان سعدی

  • سامان تقوی سوق

نظرات  (۴)

سلام
رمضانِ امسال هم از نیمه گذشت ... و چه زود می گذرد
خدا کنه که توشه ای گرفته باشیم و تو غفلت نمونده باشیم...
تکراریه، اما تکرارشم ارزشمنده: دعا برای ظهور و سلامتی آقا امام زمان، شفای عاجل مریضان، پیروزی توحید بر شرک و مخصوصاً در امان موندن همه ی ما از شر شیطان و... فراموشمان نگردد.
التماس دعا
یا حق...
سلام،واقعا وبلاگت زیباستبه ما هم سر بزنراستی با تبادل لینک موافقی؟اگه موافقی که منو با نام:
تـــو و مـــن - To O Man
بلینک ، خبر بده وبلاگ زیباتو با چه نامی بلینکم[رضایت]!منتظریــــم
رفیق بی بی سی زیاد میبینی؟


پاسخ:
هم وطن عزیز ممنون که نخست باید بگویم که طبق ادعای همین مطلب تمام نکاتی که شرح داده شد با توجه به همانی می باشد که تلوزیون دولتی ایران پخش کرد و اگر شما این ادعاها را بی اساس می دانید، باید سعی کنید به جای کلی جواب دادن با هر قسمتی که مشکل دارید و قبول ندارید و مستند نیست عنوان می کردید تا بهتر جواب می دادم و اگر نکات خبری را قبول دارید و تحلیل ها را از بی بی سی می دانید، به هر حال هر تحلیلی نقصی دارد و شما هم باید سعی می کردید چناچه با تحلیل مشکل دارید سعی می کردید اجمالی پاسخی می دادید و البته اگر با کلیت مطلب از اول تا با آخر مشکل دارید، پس ممنون هستیم که با این وجود مطلب را کامل خواندید.
ســـــلام.اون تغییری که گفته بودم انجام شد.اگه بیای تو وبلاگم تغییر رو میبینی،پس چرا واستادی مانیتور رو نگاه میکنی؟بیا دیگهمنتظرتمنظر هم یادت نره هـــا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">