شب نویس

دست نوشته های سامان تقوی سوق

شب نویس

دست نوشته های سامان تقوی سوق

شب نویس در ادامه نوشته های قبلی ام در (a2sts.blogfa.com) تمرین فکر کردن و نوشتن هست.امید هست که بتوانم در این زمینه به کمک مخاطبان عزیز موفق باشم.
با تشکر
سامان تقوی سوق

۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۰ ثبت شده است

جواب یکی از خوانندگان شب نویس

سامان تقوی سوق | شنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۰، ۰۶:۲۸ ب.ظ

در این پست که مربوط به پست قبلی می باشد که نظر یکی خوانندگان وبلاگ را آورده ایم که به علت محدودیت در تعداد کارکتر در پستی جداگانه آوردیم.

ابتدا سخن این دوستمان را می آوریم.

قربان دلرحمیت، مگر معتقد نیستیم باید به لبنان و غزه و ... کمک نکنیم؟
تفاوت اینها و آنها در چیست؟ واقعا نمیفهمم...
اگر عکس و فیلم دلخراش است، که اینها در مقابل آنها یک به هزارند در خراشیدن دل و شایسته سوزاندن دل.
اگر داغ کودکان اینهاست، که آنها را داغ کودکان و مادران و پدران و برادران و خواهران و عزیزان و هم وطنانشان دق مرگ کرد.
اگر کودکان اینها از گرسنگی میمیرند، پیر و جوان و خرد آنها از موشک و بمب خوشه ای.
اگر اینها غذا و دارو نیازمندند، ...

  • سامان تقوی سوق

فاجعه ای انسانی در حال پیشرویست...

سامان تقوی سوق | جمعه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۰، ۰۲:۵۰ ق.ظ

آنچه امروز می تواند ما را به فکر بیندازد و باید بیندازد فاجعه ای انسانی در کشور سومالی هست، عده ای از همنوعان ما در حال روزه ی بی افطار هستند و شاید برای ما چندان سخت نباشد و یا حتی هیچ فشاری بر گرده ما وارد نمی شوداگر کمکی در حد توانمان انجام دهیم.

  

هر چند که بزرگتر از آن هستید که از شما خواسته شوید یا حتی خواهش شود که در این امر انسانی مشارکت داشته باشید و البته می دانم که شما از دیگران می خواهید که هر چقدر می توانید و هرچقدر بیشتر اگر بتواند حتی اگر مقداری هم فشار بر شما وارد می شود، برای کمک به این افراد دست به کار شوید.

 هر چقدر می توانیم کمک کنیم و بدانیم که با این کار از پیشروی این فاجعه ای انسانی جلوگیری میکنیم.

* پرداخت اینترنتی: از لینک زیر:

بانک تجارت (واریز مستقیم به صندوق جهانی غذا)

https://pg.tejaratbank.net/paymentGateway/wfp/payment.html

* کمک‌های غذایی و دارویی به سومالی، از طریق شماره حساب‌های کمک‌های مردمی 99999 بانک ملی شعبه مرکزی و 0199999999003 سیبا بانک ملی و نیز صندوق‌های جمع‌آوری وجوه نقدی در محل شعب هلال‌احمر، میادین اصلی شهرها

 حتما کمک شما می تواند جان انسانهای بسیاری را که از گرسنگی در حال تلف شدن هستند نجات دهد، در پایین لینک صفحه ی بانکی برای واریز اینترنتی کمک به گرسنگان سومالی را گذاشتم، و راههای دیگر برای مشارکت، تا می توانید این صفحه را برای دوستانتان بفرستید.

  • سامان تقوی سوق

تو تو تو...!!!

سامان تقوی سوق | چهارشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۰، ۰۴:۰۸ ق.ظ

آنجا که اخلاق رنگ دیگری میگیرد!!!

به قلم سامان تقوی سوق

بیـا تا جهان را به بـد نسپـریـم  /   به کوشش همه دست نیکی بریم
نبـاشد همـه نیک و بد پایـدار  /   همان بـه که نیکی بود یادگـار  «سعدی»
اخلاق یکی از ملزومات زندگی انسانی می باشد که حتی آنچه از اغلب مکاتب بر می آید در شرایطی که شما در سخت ترین وضعیت هستید رعایت اخلاق واجب اخلاقیست!
از آنجایی که گاها ارزش گذاری ها در جوامع مختلف متفاوت می باشد، اخلاق هم به نوعی تعابیر مختلفی پیدا می کند و اما از آنجایی که ارزش ها بر این اساس دو قسمت می باشند، یک گروه ارزش هایی که در همه جای دنیا ثابت هستند و گروهی ارزش های خاص یک جامعه خاص، پس گاها می توان مواردی را یافت که در جایی اخلاقی تعبیر شوند و در جایی حتی ضد ارزش و بی اخلاقی تلقی شوند.
اما از آنجایی که ارزش های ثابتی هم وجود دارد پس بعضی اعمال ..
  • سامان تقوی سوق

شیرین زبانی مسئولان!!

سامان تقوی سوق | پنجشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۹۰، ۰۵:۰۹ ق.ظ

به قلم

سامان تقوی سوق

هر چه سعی کردم در این وبلاگ مشخصا به عملکرد سیاستمداران نپردازم اما واقعا این آقای احمدی نژاد، و متاسفانه اغلب مقامات جمهوری اسلامی نیز گاهاً در مقابل برخی از عملکردها چنان بد از سیاست، یک بام صد هوا استفاده می کنند که فکر کنم خودشان هم هیچ به سخنان خودشان اعتقادی ندارند.

اخیرا در طی اتفاقات لندن آقای احمدی نژاد اظهار نظرات فوق العاده جالبی کردند، ایشان بانی اتفاقات لندن را  -کسانی که فروشگاه ها را غارت می کردند و دست به تخریب اموال عمومی می زدند- لقب اپوزیسیون و مخالفان دولت داده! و آنچه مسئولان جمهوری اسلامی در قبال معترضان سوری عنوان میکنند ...

ادامه را از لینک ادامه مطلب در زیر بخوانید

  • سامان تقوی سوق

تقدیم به پدرم

سامان تقوی سوق | دوشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۰، ۰۳:۱۲ ق.ظ

خیال پدر..... شعری متفاوت از سهراب سپهری
شب بودوماه واختر و شمع ومن وخیال
   خواب از سرم به نغمه مرغی پریده بود
در گوشه اتاق فرو رفته در سکوت
  
رویای عمر رفته مرا پیش دیده بود
درعالم خیال به چشم آمدم پدر
 کز رنج چون کمان قد سروش خمیده بود
موی سیاه او شده بود اندکی سپید
 گویی سپیده از افق شب دمیده بود
یاد آمدم که در دل شبها هزار بار
 دست نوازشم به سر و رو کشیده بود
از خود برون شدم به تماشای روی او
  
کی لذت وصال بدین حد رسیده بود
چون محو شد خیال پدر از نظر مرا
 اشکی به روی گونه زردم چکیده بود

  • سامان تقوی سوق

چرا انسان از فرشته برتر است ؟

سامان تقوی سوق | سه شنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۰، ۰۱:۱۷ ق.ظ

وَ إِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَئکَةِ إِنىّ‏ِ جَاعِلٌ فىِ الْأَرْضِ خَلِیفَةًقَالُواْ أَ تجَْعَلُ فِیهَا مَن یُفْسِدُ فِیهَا وَ یَسْفِکُ الدِّمَاءَ وَ نحَْنُ نُسَبِّحُ بحَِمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ لَکَقَالَ إِنىّ‏ِ أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ(30)

و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت: ”من در زمین جانشینى خواهم گماشت“، [فرشتگان‏] گفتند: ”آیا در آن کسى را مى‏گمارى که در آن فساد انگیزد، و خونها بریزد؟ و حال آنکه ما با ستایش تو، [تو را] تنزیه مى‏کنیم و به تقدیست مى‏پردازیم.“ فرمود: ”من چیزى مى‏دانم که شما نمى‏دانید.“ (30)

وَ عَلَّمَ ءَادَمَ الْأَسمَْاءَ کلَُّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلىَ الْمَلَئکَةِ فَقَالَ أَنبُِونىِ بِأَسْمَاءِ هَؤُلَاءِ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ(31)

و [خدا] همه [معانى‏] نامها را به آدم آموخت سپس آنها را بر فرشتگان عرضه نمود و فرمود: ”اگر راست مى‏گویید، از اسامى اینها به من خبر دهید.“ (31)

قَالُواْ سُبْحَانَکَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَاإِنَّکَ أَنتَ الْعَلِیمُ الحَْکِیمُ(32)

گفتند: ”منزهى تو! ما را جز آنچه [خود] به ما آموخته‏اى، هیچ دانشى نیست تویى داناى حکیم.“  (32)

قَالَ یََادَمُ أَنبِئْهُم بِأَسمَْائهِِمْفَلَمَّا أَنبَأَهُم بِأَسمَْائهِِمْ قَالَ أَ لَمْ أَقُل لَّکُمْ إِنىّ‏ِ أَعْلَمُ غَیْبَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَ مَا کُنتُمْ تَکْتُمُونَ(33)

فرمود: ”اى آدم، ایشان را از اسامى آنان خبر ده.“ و چون [آدم‏] ایشان را از اسماءشان خبر داد، فرمود: ”آیا به شما نگفتم که من نهفته آسمانها و زمین را مى‏دانم و آنچه را آشکار مى‏کنید، و آنچه را پنهان مى‏داشتید مى‏دانم؟“ (33)

آیات گر چه بسیار گنگ و مبهم است و تا کنون تفسیر های بسیاری بر آنها کرده اند لیک این آیات باید آیات بسیار مهمی باشد چرا که

دلیل برتری انسان ازفرشتگان بصورت بسیار زیبا و جالبی در این آیات مطرح می شود و در پایان خود مبهم بودن این آیات نشان از همان نعمتی می دهند که که خدا به همان وسیله آدم را بر فرشته ترجیح داده و او را برتر از فرشتگان می داند .

یقیناً نعمتی که خدا در این آیات به بشر می دهد بزرگترین نعمت خداوند به بشر بوده و هر کسی که این نعمت را از انسان بگیرد منفورترین نزد خداوند و بشر خواهد بود. دلیل این امر به راحتی از موضوع آیات فهمیده می شود چرا که موضوع پاسخ به فرشتگان در برتری انسان است .

اما این نعمت چیست ؟ چگونه می توان این نعمت بزرگ را از این آیات گنگ و مبهم فهمید . شاید اگر به این سوال جواب دادیم به آن نعمت بزرگ نیز پی ببریم و زیبایی این آیات ...

ادامه را از لینک ادامه مطلب در زیر بخوانید...

  • سامان تقوی سوق

تا چه حد حق قضاوت در مورد اغراض افراد را داریم؟

سامان تقوی سوق | شنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۰، ۰۹:۵۶ ق.ظ

به قلم

سامان تقوی سوق

چندی پیش که با یکی از دوستان بر سر اختلافی که بینمان بود گفتگو می کردیم، و چیزی که متوجه شدم که چنین متصور شده که به ایشان اعتماد ندارم و به گفته خودشان اینجانب به ایشان شک دارم! پرسیدم چرا فکر میکنید که به شما شک دارم در حالی که در واقع چنین نیست؟ پاسخ دادند که در واقع منظور سخنان من این موضوع را می رساند، وقتی می خواستم برایشان منظور سخنانم را به وضوح شرح دهم، متأسفانه از من قبول نمی کردند و می گفتند که اینجانب در حال توجیه هستم و واقعیت همان هست که خودشان می فرمایند!

این داستان مقدمه ای بر طرح این مسأله برایم شد که آیا ما این حق را داریم که در مورد تشخیص نیات افراد به صندلی قضاوت تکیه داده و  به راحتی در مورد این موضوع به داوری بپردازیم؟ اگر چنین باشد، لازمه قضاوت، یعنی حق صدور حکم را هم ما داریم؟ آیا میتوانیم به تحلیل در مورد عملکرد و نیات افراد بپردازیم؟ آیا این داوری ها به تهمت نمی انجامد؟ اینها همه سؤالاتی هستند که اینجا سعی داریم بدانها پاسخ دهیم.

شاید شده هم آماج و در نتیجه گاهاً قربانی ....

ادامه را از لینک ادامه مطلب در زیر بخوانید

  • سامان تقوی سوق

تا چه حد حق قضاوت در مورد اغراض افراد را داریم؟

سامان تقوی سوق | شنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۰، ۰۹:۵۶ ق.ظ

به قلم

سامان تقوی سوق

چندی پیش که با یکی از دوستان بر سر اختلافی که بینمان بود گفتگو می کردیم، و چیزی که متوجه شدم که چنین متصور شده که به ایشان اعتماد ندارم و به گفته خودشان اینجانب به ایشان شک دارم! پرسیدم چرا فکر میکنید که به شما شک دارم در حالی که در واقع چنین نیست؟ پاسخ دادند که در واقع منظور سخنان من این موضوع را می رساند، وقتی می خواستم برایشان منظور سخنانم را به وضوح شرح دهم، متأسفانه از من قبول نمی کردند و می گفتند که اینجانب در حال توجیه هستم و واقعیت همان هست که خودشان می فرمایند!

این داستان مقدمه ای بر طرح این مسأله برایم شد که آیا ما این حق را داریم که در مورد تشخیص نیات افراد به صندلی قضاوت تکیه داده و  به راحتی در مورد این موضوع به داوری بپردازیم؟ اگر چنین باشد، لازمه قضاوت، یعنی حق صدور حکم را هم ما داریم؟ آیا میتوانیم به تحلیل در مورد عملکرد و نیات افراد بپردازیم؟ آیا این داوری ها به تهمت نمی انجامد؟ اینها همه سؤالاتی هستند که اینجا سعی داریم بدانها پاسخ دهیم.

شاید شده هم آماج و در نتیجه گاهاً قربانی ....

ادامه را از لینک ادامه مطلب در زیر بخوانید

  • سامان تقوی سوق